En aquesta reunió hem exigit que, per respecte
als drets de treballadores i treballadors i als drets lingüístics i a
l’educació de la ciutadania valenciana s'ajornara aquesta
negociació i hem defensat la necessitat d’un procés de consens sobre el model de
plurilingüisme i la seua aplicació. Aquesta proposta ha estat promoguda també
per la resta de sindicats i per les persones que assistien com assessores en
nom d’Escola Valenciana. L’administració s’ha negat a escoltar les crítiques i
aportacions i també a ajornar l’Ordre o millorar la negociació i el possible
consens.
Trancribim la intervenció de la FE CCOO PV a la Mesa
Intervenció de la FE CCOO PV a la Mesa Sectorial
d’Educació sobre el projecte d’Ordre per al desenvolupament del procediment
d’autorització del projecte lingüístic
La Conselleria d'Educació ens ha convocat
a una Mesa Sectorial sobre el projecte d’Ordre per desenvolupar l'autorització
de programes plurilingües amb 48 hores d’antelació. Tot i que és un
termini formal, des de la FE
CCOO PV valorem i destaquem que la importància d’aquesta
normativa per la seua repercussió sobre els drets lingüístics i d’accés a
l’educació de tota la ciutadania són motius més que suficients per a que la negociació
s’aborde en un moment adequat i amb terminis que afavorisquen la participació
de la comunitat educativa.
Des de CCOO PV denunciem, en primer
lloc que en aquestos moments, l'esforç sindical està adreçat a garantir la
participació, les garanties legals i la transparència del procés electoral
sindical. Les eleccions sindicals a l’ensenyament públic no universitari estan
convocades per al 4 de desembre i ara mateix és el moment d’ultimar els detalls
de l’organització de les meses electorals, la informació sobre com exercir el
dret al vot i la campanya per fomentar la participació en el procés
L’administració educativa s’havia compromès
a respectar aquest procés i nosaltres a més exigim una campanya institucional
per afavorir la participació.
La Federació d’Ensenyament
considera per tant, un atac a la legitimitat sindical i a la defensa dels drets
de treballadores i treballadors aquesta convocatòria precipitada i en aquest
moment.
Pel que fa al projecte d’Ordre, val a
dir que la primera proposta fou presentada el curs passat i fou rebutjada
unànimement per tots els sindicats i per la comunitat educativa. Els principals
motius – defensats per la FE
CCOO PV i també per Escola Valenciana - per demanar la
retirada d’aquesta proposta foren:
- Que incrementa arbitràriament el
nombre d’hores lectives impartides en castellà a totes les línies lingüístiques
i això farà impossible d’assolir l’objectiu de la nostra Llei d’Ús i
Ensenyament del Valencià de que l’alumant obtinga les plenes competències en
les dues llengües oficials del País Valencià.
- Que proposa un model d’exposició
lingüística per a l’educació infantil que és un apedaçat o monstre de
Frankenstein lingüístic totalment ineficaç pedagògicament.
- Que la consulta que es fa a les
famílies sobre la seua preferència de línia lingüística és publicitat enganyosa
en no ser vinculant i perquè la preferència de les famílies s’expressa en
l’opció marcada en la matrícula de filles i fills.
- Que no hi cap model pedagògic de
incorporació d’una llengua estrangera com a llengua vehicular ni, en
conseqüència, cap inversió ni disseny per a la formació del professorat en eixa
proposta.
L’administració educativa no ha
acceptat cap esmena ni proposta de millora que es va presentar per aquesta
organització sindical en la
Mesa Tècnica i per això insistim en que es tracta d’una
imposició més sobre el sistema educatiu valencià per part d’un govern aliè a
les necessitats, demandes i drets de la ciutadania; i per aquest motiu també,
reiterem les nostres altres al·legacions principals a aquest projecte:
- Aquesta Ordre si es publica tal i com
es presenta a la Mesa
no servirà per a assolir l’objectiu que estableix la LOMCE en l’article 2: la
capacitació per a la comunicació en la llengua oficial i cooficial, si n’hi ha,
i en una o més llengües estrangeres; ja que en el context d’una llengua
majoritària i una llengua minoritzada, l’únic model d’ensenyament en llengües
que ha demostrat que pot portar a la capacitació en les dues llengües és la
immersió lingüística en la llengua minoritzada. I d’altra banda, la idea de
apedaçar les hores lectives en diverses llengües, fins i tot en la mateixa
assignatura pot portar, si no augmenta massa la confusió, a incrementar el
volum de lèxic que cada alumne posseeix en diverses llengües però no la seua
capacitació lingüística en eixes llengües.
- El nostre marc normatiu ja és precís
i, tal i com s’ha vist en les darreres sentències contràries a la planificació
de l’administració educativa, defensa el dret a l’educació de les famílies.
Sembla clar, però, que el que s’està buscant és dotar a l’administració d’un
marc jurídic que li permeta impossar impunement el seu disseny educatiu i
lingüístic a la ciutadania.
- A l’avaluació proposada a l’article
4.1. No es concreta amb quin criteri ni finalitat serà emprat aquest resultat. No
es diu tampoc què es farà si el nivell de competència lingüística és més baix
en una de les llengües, si s’incrementarà el nombre d’hores en les quals es
parla eixa llengua o si es disminuirà; ni tampoc si s’aplicarà el mateix
criteri a les zones castellanoparlants.
- La consulta plantejada a l’article 5 és
un model de manipulació política i de falsa participació. La forma més clara de
mostrar l’opció lingüística pel que fa a l’educació dels fills és la petició
que fan les famílies en matricular-los i els llocs de participació democràtica
per definir quins són els programes lingüístics que ha d’ofertar un centre o un
municipi són els consells escolars de centre i municipals. En aquesta consulta
a més, solament la Conselleria aconsellarà què s’ha de votar i no les
associacions en defensa de l’ús del valencià, ni les universitats ni els agents
socials ni el mateix consell escolar de centre. Una consulta, finalment, que no
serà vinculant sinó l’excusa per imposar els designis de l’administració educativa.
- En relació a l’article 7: tots els
drets i objectius destacats a l’inici d’aquesta Ordre no tenen cap efecte sobre
una part important dels centres sostinguts amb fons públics. Especialment destacable és la poca o
nul·la aposta per l’ensenyament en valencià de centres concertats als nuclis
urbans més poblats. Aquesta política col·labora a la segregació de l’alumnat
per opció lingüística i redueix la capacitat del sistema educatiu per
aconseguir la capacitació lingüística de l’alumnat; totes dues coses en contra
dels principis constitucionals i estatutaris.
- La disposició addicional segona
imposa un calendari que avança la ideologia de la LOMCE al País Valencià en
tant que aplica, abans que siga aplicada aquesta llei orgànica estatal, els
seus principis sobre la disminució d’hores d’ensenyament en la llengua
cooficial.
- La disposició addicional cinquena sembla
una proposta de la inquisició lingüística. És contrari als drets lingüístics
bàsics interrogar sobre el nivell d’ús de qualsevol llengua (i no solament les
cooficials) per imposar després una o altra opció educativa.
En resum, pel respecte als drets de
treballadores i treballadors i als drets lingüístics i a l’educació de la
ciutadania valenciana, la FE
CCOO PV exigeix la retirada d’aquest projecte d’Ordre i insta
a l’administració educativa a postergar la seua redacció i negociació donada la
necessitat de tota la societat d’un procés de consens sobre el model de
plurilingüisme i sobre la seua aplicació.
L'Administració educativa ha decidit tirar endavant amb aquesta impossició